Nőicivilek.hu - Szervezetek a nőkért
A Nőicivilek.hu a Nőtárs Alapítvány tematikus honlapja a női civil szervezetekről és a női civil szervezeteknek.
A Nőicivilek.hu honlap célja a magyarországi és az európai női civil szervezetek közötti együttműködés, az együttgondolkodás, a közös cselekvés, a tudások és tapasztalatok megosztása, egymástól tanulás, programok szervezése, források teremtése, az egyéni és a közös feladatok és problémák megoldása.
Kérdésed, észrevételed, javaslatod esetén várjuk leveled a hello[kukac]notars.hu email címen, vagy a honlap alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2013. szeptember 13.

Egy alapítvány a nőkért (interjú)

A Jól-Lét Közhasznú Alapítványt kisgyermekes anyák hozták létre 11 évvel ezelőtt, akik azt tapasztalták, hogy a gyermekvállalás után nehezen tudnak visszatérni a munkaerőpiacra, bár korábban vezető pozícióban dolgoztak, pl. humánerőforrás területen, a médiában. Céljuk az volt, hogy egy anyabarát tanácsadó műhely jöjjön létre, melynek keretében a hasonló helyzetbe került szülőket támogatni tudják az álláskeresésben és tegyenek a munkaerőpiaci esélyegyenlőségért. 

Svéda Dóra az alapítvány helyettes ügyvezetője HR-es önkéntesként került a szervezethez, szakdolgozatát atipikus foglalkoztatásból írta.

- Hányféle területen tevékenykedik az alapítvány?

A tevékenység egyik ága az álláskereső kisgyerekesek segítése, tanácsadással, képzésekkel, fejlesztő programokkal várjuk őket két helyen: Újbudán és Zuglóban a Cserf-S Családi Erőforrás Központban, előzetes bejelentkezés után önkéntesek fogadják őket. A munkaerőpiaci reintegrációs képzés (része az álláskeresés pszichés felkészítéssel) és a pénzügyi tudatosság képzés fejlesztő tanfolyamok rászorulók számára kedvező feltételekkel vehetők igénybe.

Az új projektek pályázati forrásból vagy vállalati támogatással valósulnak meg, illetve az önkéntesek aktív közreműködésével. Az alapítvány létrehozott egy díjmentes Online Állástaláló Tréninget is „Női Klikk” néven, amely a www.noiklikk.hu oldalon érhető el.
A JÓL-LÉT Közhasznú Alapítvány családbarát és gender-tudatos munkáltatóknak is ajánl szolgáltatásokat: a komplex vállalati megoldást kínáló Proaktív GYES-menedzsment programját.

A társadalmi, jogi, gazdasági környezet változása befolyásolja mind a családok, mind a vállalatok életét. Nem mindegy, hogy milyen döntéseket hozunk olyan fontos kérdésben, mint a gyermekvállalás, és hogyan kezeljük az ebből fakadó következményeket. Már a kérdéskör kommunikációja sem egyszerű, sok vállalatnál nem igazán beszélnek a gyermekvállalásról, és ilyen környezetben a nők inkább a táppénzt választják a feszélyező munkahelyi légkör helyett. Holott a cégek érdeke azt kívánja, hogy tervezhetően, és minél kevesebb idő után térjenek vissza dolgozni az értékes szaktudással rendelkező édesanyák.

A Proaktív GYES-menedzsment Program egy olyan szolgáltatáscsomag, amely rendszerszinten tekinti át a témakört, és egyben moduláris szerkezetű is: egyes elemei igény szerint és rendkívül egyszerűen hozzáilleszthetők a meglévő HR rendszerek működéséhez. Több nézőpontot vesz egyszerre figyelembe, és a mindkét fél számára előnyös megoldásokat teszi elérhetővé.

Fontos eleme a kommunikációs csatornák kialakítása, illetve helyreállítása annak érdekében, hogy a vélt vagy valós ellentétek feloldódjanak. Egyszerre támogatja a HR szakembereket a legjobb gyakorlatok és a pontos jogszabályi háttér ismertetésével, áll a vezetők mellett coaching és mediációs technikák révén, és segítő információkkal látja el a kisgyermekes munkavállalókat speciális élethelyzetük minden állomásán.

A Program vagy egyes moduljainak bevezetése preventív és költséghatékony, helyzetfelmérés után rugalmasan az egyedi igényekhez igazítható. A kisgyermekes munkavállalók és a cég érdekeinek kölcsönös tisztázása teremti meg azt a hidat, melynek hatására megszűnnek a témát övező blokkok, és ez energetizálja az egész szervezetet, formálja a szervezeti kultúrát, és növeli a cég iránti elkötelezettséget.

- Milyen forrásokból tudnak anyagi támogatáshoz jutni?

Nagyon nehéz forrásokhoz jutni, és mivel az alapítvány nem szokott adományt kérni, állandóan figyelni kell a magyar és külföldi pályázatokat, gyorsan reagálni. Az Anyabarát vállatok Magyarországon c. kutatásra amerikai forrásból sikerült pénzt szerezni, a norvég civil alapprogramban idén egyik projectünk már túljutott az első fordulón.

A cégektől csak szakmai munkához kérünk szponzorálást, szemléletformáló, céges rendezvények, apák napja szervezését vállaljuk illetve tanulmányok elkészítését, akadálymentesítő- vagy anyasági politika kidolgozását. A tanulmányok segítségével jól hasznosulnak a képzési, tanácsadási, munkaközvetítési tevékenység tapasztalataink.

- Melyek az elmúlt időszak legnagyobb sikerei?

Az alapítvány működése nagy részben az önkéntesek munkáján múlik, örömmel tölt el, hogy sokan és szívesen segítenek nekünk, az álláskeresési tanácsadásban pl. GYES-en lévő HR-esek közreműködnek, de a rendezvények, az Apák napja és az állásbörzék is sok önkéntest mozgatnak meg.

A tevékenységekre vonatkozóan rendszeres utánkövetést végzünk: mintegy 2000 ember végezte el a Női Klikk Online Állástaláló Tréninget, a felnőttképzésben 2012-ben 68 anya vett részt a tréningeken, egyéni tanácsadáson 168 ember járt nálunk.

Az alapítvány legnagyobb sikere a kisgyermekes munkavállalók támogatásán túl mégis az, hogy a jelenlegi forráshiányos gazdasági környezetben is működni tud.

Az interjút készítette: Pásztor Ildikó, a Nőtárs Alapítvány önkéntese