Megszorító intézkedések és ezek hatása a nemek társadalmi egyenlőségére Magyarországon

Szikra Dorottya, Ph.D.
- Műhelytanulmány -
Friedrich Ebert Alapítvány, Budapest

2013. május

A megszorítások hatása a nők munkaerő-piaci részvételére

A gazdasági válság kitörését a foglalkoztatottság folyamatos csökkenése követte; aránya 2010-ben 54,5 százalékot mutatott a 15-64 év közötti népesség körében – s ez megdöbbentően alacsony szint nem csupán a 27 uniós országhoz mérten, de a visegrádi négyeken belül is (Bálint et. al., 2011:19). Azóta a közmunkaprogramnak köszönhetően némi növekedés történt, így a foglalkoztatottság mértéke 2013 elejére elérte az 56,6 százalékot (KSH 2013).

A versenyszférában továbbra is a férfiak vannak túlsúlyban (2009-ben 61,7 százalék), a közszférában pedig a nők (66,3 százalék) (Frey 2011:27). Köllő szerint (2012) a két terület eltérő módokon felelt a válságra: míg a vállalatok elbocsátásokkal reagáltak, addig a közszféra a bérek befagyasztásával illetve csökkentésével valamint az alkalmazotti állomány létszámstopjával. Ez azt jelenti, hogy a nőknek inkább a munkabércsökkenéssel, a férfiaknak pedig inkább az elbocsátással kellett szembenézniük, legalábbis a válság első két évében (Bálint és mások, 2011). Frey erre az időszakra utalva megjegyzi: „A férfiak nagyobb arányban veszítették el munkahelyüket, mint a nők, és ez nem sajátosan magyar, hanem általános európai jelenség” (2011:23). Mindazonáltal 2010-től kezdve, vagyis a válság második szakaszában, az elbocsátások és a létszámstopok a közszférában is jellemzővé váltak, így a foglalkoztatottság mértéke itt is lecsökkent. Ez azonban nem tükröződik hűen a statisztikai adatokban, mivel a közmunkások nem „munkanélkülieknek” hanem „közalkalmazottak” számítanak a statisztikai adatokban.

Magyarországon a nők jelenléte a munkaerőpiacon mindig is sokkal alacsonyabb mértékű volt, mint a férfiaké. 2012-ben a férfiak foglalkoztatottsági aránya 62,5 százalékos, a nőké ezzel szemben csupán 52,1 százalékos volt. A nők aránya a foglalkoztatottak csoportjának egészén belül – a fentebb vázolt folyamatoknak köszönhetően – valamelyest növekedett 2008 és 2010 között, ezt követően azonban (2011-ben) újra lecsökkent, 46,5 százalékról 46,0 százalékra (Bálint, 2012; 3.5, 3.6 táblázat).

A válság kirobbanását követően Magyarországon az atipikus és részmunkaidős foglalkoztatásban egy egészében véve 6,5 százalékos növekedés volt kimutatható 2012-ben (KSH Stadat, 2013, 7.2.4 táblázat), mely magában foglalt egy meredek ugrást a nők esetében 5,8 százalékról (2008-ben) 7,1-re (2009-ben), majd 9,2-re (2011-ben) (KSH 2013, 5.1 grafikon). Ez mindazonáltal csupán töredéke az EU 27-en belüli mértékeknek, ott ugyanis a népesség 19 százaléka – zömükben nők – dolgozik részmunkaidőben. Frey (2011) szerint igaz ugyan, hogy Magyarországon kevesebb nőnek van fizetett állása, mint az EU-ban, ám azok, akik fizetett állásban vannak, egyben több órát is dolgoznak. Ha tehát a munkaórák számát vesszük alapul, Magyarország csupán 1,5 százalékkal van elmaradva az EU 27 mögött.

A női munkanélküliség, amely az 1990-es évek és a 2000-es évek közepe között részben a szülői szabadság nagyvonalú rendszerének köszönhetően alacsonyabb mértékű volt, mint a férfiaké, 2004-ben meghaladta a férfi munkanélküliség mértékét, és magasabb is maradt egészen addig, amíg a válság negatív hatásai el nem érték a munkaerőpiacot. 2013 elején tehát a férfiak 12,4 százaléka, a nőknek pedig 11,0 százaléka volt munka nélkül (KSH 2013), ami enyhe növekedést jelent a korábbi évekhez viszonyítva (11,6 illetve 10, 6 százalék 2011-ben). A legnagyobb vesztesek persze mindkét nembéliek esetében az általános iskolai
végzettséggel vagy a semmilyen végzettséggel nem rendelkezők voltak. Közöttük a női munkanélküliség mértéke meredekebb növekedést mutat: ugyanis az általános iskolai végzettséggel vagy a semmilyen végzettséggel nem rendelkező férfiak körében mért munkanélküliség aránya 2008-ban 19,8 százalék volt, 2011-ben pedig 25 százalék, ezek az értékek a hasonló végzettségű nők körében azonban 17,5 valamint 24,3 százalék (Bálint, 2012:349).

A nők nettó keresete 2008-ban a férfiak keresetének 89,5 százalékát, 2011-ben pedig a 86,1 százalékát tette ki, mégpedig részben a közszféra bérbefagyasztása miatt (KSH 2013:131). A válság során a nemek közötti bérszakadék kiszélesedett, és 2011-ben már 18 százalék volt, valamivel magasabb, mint az EU-s átlag (Eurostat 2012). Magyarország egyike azon kevés uniós tagországoknak (Bulgáriával, Lettországgal, Romániával és Finnországgal együtt), ahol a nemek közötti bérszakadék az alacsonyabb fizetésű közalkalmazotti állományban a nők alacsonyabb státuszú állásokban tartása (vagyis a vertikális szegregáció) miatt számottevően szélesebb a közszférában, mint a magánszférában (20,5 százalék illetve 15,3 százalék) (Koncz 2011).

A Nemzeti Reform Program, amely az Európa 2020 program stratégiai célkitűzéseinek megvalósításáról ad számot, tartalmazza a kormány azon szándékát, hogy kárpótolja a dolgozókat azért a bérkiesésért, amelyért nem csupán a válság okolható, hanem az is, hogy 2011-től kezdve megszüntették az alacsony jövedelmű keresők adójóváírását, valamint ugyanezen évtől megemelték a munkáltatók társadalombiztosítási járulékait.

Valójában a munkaadók ezekre az intézkedésekre gyakorta a dolgozók elbocsátásával reagáltak, vagy, különösen nők esetében, a teljes munkaidős állások „kvázi részmunkaidősre” változtatásával. Ebben az esetben a munkabért részmunkaidős munkáért fizetik ki, holott az alkalmazottak továbbra is teljes munkaidőben dolgoznak; vagy pedig a valóságban 4-6 óráért kapnak „hivatalos” fizetést, és a többit pedig feketén kapják meg, az összeg után fizetendő társadalombiztosítási járulék befizetése nélkül (EWL 2012: 14). A részmunkaidős foglalkoztatás új lehetőségeinek megteremtése általánosságban véve pozitív lépésnek lenne értékelhető, ám ez az intézkedés Magyarországon, tekintve az általában alacsony béreket, csupán növeli a nők gazdasági függőségét.

Az alkalmazottak jogai és biztonsága az új Munka Törvénykönyve 2012-ben történt elfogadását követően csökkent. Megkönnyítették például a munkáltatók számára, hogy a fizetett szülői szabadságról visszatérő nőket elbocsájtsák (Kollonay 2012). A 2000-es évek közepétől hatályban lévő úgynevezett Start Programok a foglalkoztatás előmozdítását szolgálják a munkaerőpiacra visszatérők, többek között a szülői szabadságról visszatérő anyák társadalombiztosítási járulékainak támogatása révén. Ám az ilyen alkalmazottakat a szubvencionált időszak leteltét követően gyakorta elküldik, és a munkáltatók (a közszféra
munkáltatói is) gyakran egy-két évre ismét a Start Program által támogatott új munkaerőt vesznek fel. Az efféle intézkedések tehát a nők esetében sem hatékonyak a hosszú távú munkaerő-piaci integráció szempontjából (Fazekas és Scharle 2012).

Teljes tanulmány itt

Megjegyzések

NÉPSZERŰ BEJEGYZÉSEK

Nők 2000 - Nyitott Kapu Közhasznú Alapítvány

Imami Egyesület

KULCSSZÓ szerint tudsz keresni a kék nyílra kattintva

1%47 10/2010. (IV. 15.) SZMM rendelet1 1004/2010. (I. 21.) Korm. határozat1 1095/2010. (IV. 21.) Korm. határozat1 119/2010. (IV. 16.) Korm. rendelet1 120/2010. (IV. 16.) Korm. rendelet1 123/2007. (V. 31.) Korm. rendelet1 1430/2011. (XII. 13.) Korm. határozat1 15/2007. (IV. 13.) SZMM rendelet1 15/2010. (XII. 28.) NGM rendelet1 1518/2011. (XII. 30.) Korm. határozat1 16 Akciónap a Nők Elleni Erőszak Ellen1 1959. IV. TÖRVÉNY1 1990. évi XCIII. törvény1 1991. évi IL. törvény1 19931 19942 19951 1995. évi CXVII. törvény1 1996. évi LXXXI. törvény1 19982 19992 2/2010. (II. 16.) SZMM rendelet1 20003 2000. évi C. törvény1 2001. évi CI. törvény1 20023 2003. évi CXXV. törvény1 20042 20052 2005. évi LXXXVIII. törvény1 20073 2007. évi CXXVI. törvény1 2007. évi CXXVII. törvény1 2008. évi LXXXI. törvény1 20091 20101 2010. évi CXXIII. törvény1 2011. CLXXV. törvény1 2011. évi CLXXXI. törvény1 2011. évi CXI. törvény1 20121 201357 201421 20158 201682 20192 20201 22/2004. (II. 16.) Korm. rendelet1 224/2000. (XII. 19.) Korm. rendelet1 23/2011.NGM1 3/2011. (II. 11.) KIM rendelet1 350/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet1 39/2011. (XII. 2.) NGM utasítás1 41/2011. (IV. 15.) KIM utasítás1 56/2011. (VIII. 19.) KIM utasítás1 7/2002. (XII. 6.) FMM rendelet1 A jövő hídjai1 abortusz3 Adatkezelési Tájékoztató1 adomány11 AGORA1 agrárium2 alapítvány6 alapszabály5 állás3 Alternatal Alapítvány1 Alternatíva Alapítvány1 Amerika1 angol14 angolórák1 anyák1 Anyák az Anyákért Alapítvány1 ARC2 ASZÖT1 Ausztria2 Autonómia Alapítvány2 Az Emlőrák Gyógyításáért Alapítvány2 Bács-Kiskun megye1 Bakonyszűcs1 Bakonyszűcsi Hölgyek Klubja1 Balatonalmádi1 Balatoni Borbarát Hölgyek1 Bálint Ház1 Baranya megye3 bemutatkozás36 BENT Balatoni Női Vállalkozói Egyesület1 beszámoló8 biztos1 BME1 Bódva-völgyi Közéleti Roma Nők Egyesülete3 Borbarát Hölgyek Egyesülete Mór1 Borbarát Hölgyek Lukácsházi Egyesülete1 Borsod-Abaúj-Zemplén megye1 Budakalász1 Budapest40 Budapest Esély Nonprofit Kft.1 Budapesti Civil Információs Centrum2 budget3 BWN Business Women's Network Egyesület1 CEDAW1 CEU2 CIC1 civil40 Civil Díj2 Civil Hírügynökség1 Civil Impact1 Civil Információs Centrum8 Civil Integrációs Rendszer1 Civil Kollégium Alapítvány3 Civil Licit9 Civil Rádió1 Civil Reggeli Programsorozat1 Civil szervezet1 Civil Sziget1 Civil Társadalmi Jelentés1 civil törvény22 Civilek Éjszakája1 Comma1 CRC1 Csepreg1 Csepregi Borbarát Hölgyek Egyesülete1 Csodalámpa Alapítvány1 Csongrád megye3 Csopak1 D. Tóth Kriszta1 Debreceni Egyetem1 Délegyháza1 DemNet5 DÉSA Délegyházi Segítő Anyukák Egyesület1 díj5 diploma1 ECAS1 ECON1 Ecorys UK1 Edelény1 EESC1 EET1 Effemine1 Eger1 egészség3 Egészség Hídja Összefogás2 Egri Borbarát Hölgyek Egyesülete1 Egyedülálló Szülők Klubja Alapítvány1 Egyenlítő Alapítvány1 egyenlő bánásmód2 Egyenlő Bánásmód Hatóság1 egyesület30 ELTE1 Emberi Erőforrás Támogatáskezelő1 Emberi Erőforrások Minisztériuma1 EMMI11 EN1 ENSZ6 EQ-Skill1 Erasmus+6 Érd1 érdekképviselet1 erőszak39 ERSTE1 ERSTE Alapítvány1 esélyegyenlőség36 esemény4 ESZTER Alapítvány az Erőszakos Szexuális Támadást Elszenvedettek Rehabilitációjára1 EU70 eucivil.hu1 Európa1 Európai Bizottság3 Európai Parlament5 európai polgári kezdeményezés1 Európai Unió2 European Economic Area1 European Women's Lobby1 EWL4 Fejér megye1 felnőttképzés11 Feminista Est1 feminizmus3 FMN – Female Management Network Egyesület1 Főállású Angyal1 Fővárosi Civil Iroda1 Fővárosi Törvényszék1 fund2 Független Médiaközpont1 Gender Médiaháló3 GINOP 5.1.21 Global Gender Gap Index1 Good Impact1 Google1 Gödöllő2 Görögország1 Grundtvig1 gyakornok1 Gyöngyös1 Győr-Moson-Sopron megye1 hátrányos helyzet3 Heves megye1 Holdam5 Holdam Egyesület1 HOLDAM Önsegítő és Ismeretterjesztő Egyesület1 Horvátország1 Hölgyek Lábatlanért Klub1 Human Dialog1 ICF2 idősek1 Igazságügyi Minisztérium1 Imami Egyesület1 infografika2 interjú5 internetező nők1 Investors in People Hungary1 IST-161 jogi3 Jogi nyilatkozat1 jogszabály59 Jól-Lét32 Jól-Lét Alapítvány1 JÓL-LÉT közhasznú alapítvány az egyének és közösségek tartós harmóniájáért1 kampány4 karácsony1 Kárpátok Alapítvány2 Kecskemét1 képzés40 kérdőív1 KERET1 Keret Koalíció1 Keszthely1 kezdeményezés1 kiadvány1 kiállítás2 KIH2 Komárom1 Komárom-Esztergom megye1 konferencia13 környezetvédelem1 Kőszeg1 Kőszegi Borbarát Hölgyek Egyesülete1 Közélet Iskolája3 közhasznúság3 közösség1 KSH21 kultúra1 kutatás3 kvóta2 L'ORÉAL1 Lábatlan1 Lengyelország1 Lórántffy Zsuzsanna Református Kismamaházért Alapítvány1 Lukácsháza1 MagNet Bank4 MagNet Civil Kapcsolatok Program1 Magyar Civilszervezetek1 Magyar Európai Nők Fóruma Egyesület1 Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség22 Magyar Női Karrierfejlesztési Szövetség1 Magyar Női Unió Egyesület1 Magyar Nők Szövetsége1 Magyar Szegénységellenes Hálózat1 Magyar Tudományos Akadémia1 Magyar UNESCO Bizottság1 Magyar Üzletasszonyok Egyesülete3 Maria Arena1 MEDIAWAVE1 MENŐK1 Microsoft2 Miskolc4 Miskolci Nőknek is Esélyt Alapítvány1 MONA4 Mór1 Mosonmagyaróvár1 Motiváció Alapítvány1 mozgás1 MPRSZ1 MTA MAB Szociológiai Munkabizottság1 MTD2 MTI1 Munkacsoport a Gyerekkori Szexuális Abúzus Áldozatainak Jogaiért1 Munkájukban Sikeres Nők Egyesülete1 munkavállalás9 MÜE Magyar Üzletasszonyok Egyesülete1 Műhely7 művészet1 NANE20 Napraforgó Egyesület1 NATE1 NAV19 NEA10 Nemek Egyenlősége Index1 Németország1 Nemzeti Foglalkoztatási Alap1 Nemzetközi Jótékonysági Hölgy Klub Egyesület1 Népességtudományi Kutatóintézet1 NET-Nagyik Egyesület1 NIOK6 Nógrád megye1 Non- profit Vezetői Akadémia1 nonprofit.hu3 Norvég Civil Alap11 Norvég Civil Támogatási Alap1 Norway Grants1 női civilek4 Női Érdek14 Női Érdekérvényesítő Szövetség2 Nőicivilek csoport1 nők2 Nők 2000 - Nyitott Kapu Közhasznú Alapítvány1 Nők a Balatonért Egyesület1 Nők a Balatonért Közhasznú Egyesület1 Nők a Hegyközért Egyesület1 Nők a Nemzet Jövőjéért Egyesület2 Nők a Tudományban Egyesület3 Nők a Városért Egyesület1 Nők Civilben Egyesület1 Nők Együtt Egyesület1 Nők Lázadása Egyesület1 Nők Napja1 Nőkért Egyesület2 Nőkongresszus2 Nőnap5 Nőtárs Alapítvány27 NSZFI1 OBH3 Orosz Hölgyek Klubja1 Országos Bírósági Hivatal1 Országos Sajtószolgálat1 OSIFE1 Ökopolisz1 Ökotárs3 Ökotárs Alapítvány2 önkéntes14 Palantír Film Alapítvány1 Pálháza1 pályázat96 Pásztó1 Patent17 Pécs3 pénzügy19 Pest megye3 petíció1 politika1 Professional Women's Association2 PWA3 Rapid Randi1 Regina Közhasznú Alapítvány3 Reginakert2 rendezvény135 roma nők2 Románia2 Rózsahölgyek Rendje1 sajtócikk40 sajtóközlemény4 satjónyilatkozat1 Seed1 Sikeres Nők2 Siklós1 Siklósi Borbarátnők Borrendi Egyesülete1 Siófok1 Somogy megye1 SozialMarie1 számítógép3 Széchenyi 20201 Szeged4 Szegedi Anyakör1 szervezés1 szervezet1 Sziget1 SZIN1 Színes Gyöngyök1 Szociális Innovációs Alapítvány1 SzuperWMN1 szülés5 Születésház Egyesület9 Születésház Közhasznú Egyesület1 tanácsadás1 tanulmány2 Társadalmi Párbeszéd Színház1 társadalmi vállalkozás3 társasági adó3 távmunka1 TED1 TEDx1 Tempus9 Tempus Közalapítvány1 Terry Reintke1 The Global Fund for Women1 tréning2 új szülők és újszülöttekért Alapítvány1 újságírás1 UN2 UNESCO2 UNICEF1 US2 utasítás1 vállalkozás9 Váltó- sáv Alapítvány1 Van Esély Alapítvány1 Vas megye3 Védőnőkért1 Veszprém1 Veszprém megye3 Veszprémi Nők Kerekasztala Egyesület1 vezetés1 vidékfejlesztés2 videó5 Világgazdasági Fórum1 Virginia Organizing1 Wekerle Sándor4 WMN1 Záhony1 Záhonyi Nők Egyesülete1 Zala megye1 Zöld Pók Alapítvány1
További lehetőségek

MINDEN BEJEGYZÉST listázva a kék nyílra kattintva megtalálsz

További lehetőségek

ÍRJ NEKÜNK, ha kérdésed vagy javaslatod van :))

Név

E-mail *

Üzenet *

Nyilatkozat

A Nőicivilek.hu tematikus honlapon indított hírlevélre feliratkozással egyidejűleg Ön hozzájárulását adja, hogy ettől a honlaptól - esetlegesen akár reklámot is tartalmazó - elektronikus levelet fogadjon.
Valamint kijelenti, hogy az online űrlapon megadott email címe szervezeti használatú.
A feliratkozáskor kapott adatokat bizalmasan kezeljük, harmadik személynek semmilyen körülmények között nem adjuk át.
A hírlevélre feliratkozás bármikor egy kattintással megszüntethető a levelek alján található link segítségével.

Összes oldalletöltés