Szja 1%: érintettség és lojalitás áll a döntés mögött
Az adó bizonyos %-ának felajánlása a civilek javára magyar találmány, de az elmúlt évtizedben a régió számos más országában átvették a módszert.
A személyes érintettség és a lojalitás meghatározó tényezők az szja 1% felajánlásakor - derült ki egy tavaly év végi nagymintás, reprezentatív 1% motivációs kutatásból, melynek részletes eredményeit január 20-án hozta nyilvánosságra szakmai szemináriumán a felmérést végző Human Dialog.
Az idősebbek lojálisak
A megkérdezés során kiderült, hogy a 20-39 éves korosztály képviselői inkább hajlamosak a bevallásuk készítése idején dönteni arról, melyik civilszervezetnek adják az 1%-ot, míg az idősebbek kevésbé változtatnak kialakult gyakorlatukon és kitartóan, akár éveken át ugyanazt az alapítványt vagy egyesületet részesítik támogatásban.
A civil szervezet célcsoportja, pozitív céljai - amivel lehet azonosulni -, a megbízhatóság és az irántuk érzett szimpátia azok a szempontok, amiket a leginkább fontosnak tartanak a felajánlók. Meghatározó szerepet játszik a döntésnél a személyes érintettség, azaz, hogy a támogatott civilszervezet tevékenységéből a felajánló közvetlenül profitáljon, emeli ki az egyik legfontosabb motivációs okot Miha Tamás, a Human Dialog ügyvezetője.
A kreativitásnak adóznak
A válaszadók csaknem fele fel tudott idézni civil 1%-os reklámot a tavaly tavaszi időszakból és többségük úgy véli, döntésére hatottak a nonprofitok kampányai. A sikerben kulcskérdés persze a megfelelő médiahasználat, a célcsoport kiválasztása, az időzítés és sokat segít, ha a kreatív is hatásos.
Információ hiányában nem ajánlják fel
Az adófelajánlással nem élők válaszai szerint a civil 1%-ról rendelkezők közel 60%-os arányán sokat javíthatna az informálás és a figyelemkeltés, melynek következményeként akár jelentősen is növekedhetnének a nonprofitok szja 1%-ból származó forrásai. Az adóbevallást online kitöltők és a középkorúak eleve hajlamosabbak gondot fordítani a civileknek adható 1%-ról történő rendelkezésre, és még mindig százezres nagyságrend az érvénytelen felajánlás.
A civil 1% magyar találmány
Az adó bizonyos %-ának felajánlása a civilek javára magyar találmány, de az elmúlt évtizedben a régió számos más országában átvették a módszert. A tapasztalatok összevetéséből kiderül, a lengyel (47%), az olasz (60%) és a szlovák (55%) adófizetők is a magyarokéhoz (50-60%) hasonló arányban élnek a civilek támogatásának ezen eszközével.
A felajánlók táborának bővülése fontos faktor, a szám pedig évről évre emelkedik, 2015-ben lépte át az első alkalommal a 2 millió fős határt. Az 1% értékére a civilek számára egyéb tényezők is hatnak, ilyen például az szja kulcsok csökkentésének a trendje, ami 2017-ben ismét érzékelhetően befolyásolhatja az 1%-os eredmények alakulását - hívja fel a figyelmet az adócsökkentések hatására Miha Tamás.
Forrás: Human Dialog
A személyes érintettség és a lojalitás meghatározó tényezők az szja 1% felajánlásakor - derült ki egy tavaly év végi nagymintás, reprezentatív 1% motivációs kutatásból, melynek részletes eredményeit január 20-án hozta nyilvánosságra szakmai szemináriumán a felmérést végző Human Dialog.
Az idősebbek lojálisak
A megkérdezés során kiderült, hogy a 20-39 éves korosztály képviselői inkább hajlamosak a bevallásuk készítése idején dönteni arról, melyik civilszervezetnek adják az 1%-ot, míg az idősebbek kevésbé változtatnak kialakult gyakorlatukon és kitartóan, akár éveken át ugyanazt az alapítványt vagy egyesületet részesítik támogatásban.
A civil szervezet célcsoportja, pozitív céljai - amivel lehet azonosulni -, a megbízhatóság és az irántuk érzett szimpátia azok a szempontok, amiket a leginkább fontosnak tartanak a felajánlók. Meghatározó szerepet játszik a döntésnél a személyes érintettség, azaz, hogy a támogatott civilszervezet tevékenységéből a felajánló közvetlenül profitáljon, emeli ki az egyik legfontosabb motivációs okot Miha Tamás, a Human Dialog ügyvezetője.
A kreativitásnak adóznak
A válaszadók csaknem fele fel tudott idézni civil 1%-os reklámot a tavaly tavaszi időszakból és többségük úgy véli, döntésére hatottak a nonprofitok kampányai. A sikerben kulcskérdés persze a megfelelő médiahasználat, a célcsoport kiválasztása, az időzítés és sokat segít, ha a kreatív is hatásos.
Információ hiányában nem ajánlják fel
Az adófelajánlással nem élők válaszai szerint a civil 1%-ról rendelkezők közel 60%-os arányán sokat javíthatna az informálás és a figyelemkeltés, melynek következményeként akár jelentősen is növekedhetnének a nonprofitok szja 1%-ból származó forrásai. Az adóbevallást online kitöltők és a középkorúak eleve hajlamosabbak gondot fordítani a civileknek adható 1%-ról történő rendelkezésre, és még mindig százezres nagyságrend az érvénytelen felajánlás.
A civil 1% magyar találmány
Az adó bizonyos %-ának felajánlása a civilek javára magyar találmány, de az elmúlt évtizedben a régió számos más országában átvették a módszert. A tapasztalatok összevetéséből kiderül, a lengyel (47%), az olasz (60%) és a szlovák (55%) adófizetők is a magyarokéhoz (50-60%) hasonló arányban élnek a civilek támogatásának ezen eszközével.
A felajánlók táborának bővülése fontos faktor, a szám pedig évről évre emelkedik, 2015-ben lépte át az első alkalommal a 2 millió fős határt. Az 1% értékére a civilek számára egyéb tényezők is hatnak, ilyen például az szja kulcsok csökkentésének a trendje, ami 2017-ben ismét érzékelhetően befolyásolhatja az 1%-os eredmények alakulását - hívja fel a figyelmet az adócsökkentések hatására Miha Tamás.
Forrás: Human Dialog
Megjegyzések
Megjegyzés küldése